Thumbnail: wallabag

Wallabag (Farsi)

by on under blog
2 minute read

گاهی در حال وب‌گردی هستید و به محتوایی برخورد می‌کنید که به نحوی برای شما جذاب هستن، اما در اون لحظه زمان کافی برای مطالعه و بررسی اون‌ها رو ندارید و یا اولویت شما نیست، بنابراین ترجیح میدین محتوا/مطالب رو بایگانی کنید و در فرصتی مناسب به مطالعه و بررسی‌شون بپردازید. Wallabag مجموعه‌ای از برنامه‌های آزاده که به شما این امکان رو میده مقالات، محتوا و صفحات وب رو تنها با یک کلیک ذخیره و سازماندهی کنید و سپس در هر زمانی که مناسب دیدید به مطالعه اون‌ها بپردازید. از نمونه‌های مشابه به Wallabag (از لحاظ کاربرد) میشه به Pocket و Instapaper اشاره کرد، که البته هیچ‌کدوم از این دو مورد آزاد نیستن و داده‌هاتون رو بایستی به ناچار در سرور‌های اونا ذخیره کنید.

سورس کدهای پروژه: https://github.com/wallabag
وب‌سایت پروژه: https://wallabag.org
برای تست بستر می‌تونید از سایت https://app.wallabag.it استفاده کنید و بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری، یک حساب ۱۵ روزه رایگان داشته باشید.


شرکت موزیلا پس از خرید Pocket گفت که تصمیم داره اون رو بخشی از پروژه‌های اوپن‌سورس موزیلا قرار بده و سورس کدش رو منتشر کنه(پست مربوطه در وب‌لاگ موزیلا )، ماه آینده میشه ۳ سال که موزیلا این خبر رو داده و هنوز سورس‌کدی مشاهده نشده، بنابراین بهتره که به سمت‌ ابزار‌های آزاد موجود بریم و از اون‌ها استفاده کنیم. یکی از بهترین ابزار‌هایی که برای این کار دیدم Wallabag هستش که در ادامه برخی از ویژگی‌های اون رو به اختصار میگم.

برخی ویژگی‌ها

  • آزاد بودن
    از افزونه‌های مربوط به مرورگر‌ها گرفته تا برنامه‌های گوشی هوشمند و سرور؛ همگی به صورت آزاد منتشر شدن و سورس‌کد در https://github.com/wallabag موجوده.
  • استخراج محتوا (متن) از صفحات برای مطالعه راحت
  • داشتن برنامه برای اندروید و iOS و ویندوز و مرورگر‌ها و کتاب‌خوان‌ها
  • پشتیبانی از RSS خوان‌ها
  • خروجی گرفتن از محتوا در قالب‌های متنوعی (شامل EPUB و Mobi و PDF)
  • وارد کردن (import) محتوا از بستر‌های دیگه
    اگر در سرویس‌های Pocket، Readability، Instapaper یا Pinboard حساب کاربری دارید، می‌تونید داده‌هاتون رو به Wallabag وارد کنید.
  • داشتن API برای توسعه‌دهنده‌ها
    اگر توسعه‌دهنده باشید می تونید با استفاده از API موجود در نمونه (instance) به داده‌ها دسترسی داشته باشید.

چند تصویر از محیط کاربری

صفحه خانه (محیط وب)
wallabag-home
صفحه خانه (برنامه اندروید)
wallabag-mobile-home
یک نمونه مقاله تصادفی فارسی
wallabag-article-header
wallabag-mobile-article-header wallabag-mobile-rtl-text
خروجی گرفتن از مقاله
wallabag-export

گیت‌هاب پروژه
wallabag-github

wallabag, floss, pocket
comments powered by Disqus
JavaScript license information